Nine’s arbejde bygger på teknologi. Det kan måske lyde som et simpelt og åbenlyst faktum, men det er grundstenen i alt, hvad vi laver, både internt i Nine og eksternt hos vores kunder og på forskellige projekter. Derfor har vi i Nine det, vi kalder “Nine Technology Board”. Vi satte os ned med Managing Consultant, Mads Jacobsen og Principal Consultant, Jan Bentzen for at blive meget klogere på Nine Technology Boards vigtige arbejde.
Gennem tiden har gruppens primære opgave været at vedligeholde og udvikle Nine’s TechDeck, men det er faktisk ikke den eneste funktion, gruppen har.
Nine Technology Boards opgave med Nine’s TechDeck ligger i at beskrive de teknologier, redskaber og frameworks, som der anvendes i forbindelse med systemudvikling, dvs. udvikling, test og drift. Arbejdet ligger især i at vurdere, hvilke teknologier vi bruger.
Vores nuværende teknologier tager udgangspunkt i og repræsenterer de værdier, vi har i Nine.
Samtidig er det vigtigt at vurdere, hvilke teknologier vi ikke bruger, samt hvilke fremtidige teknologier Nine skal benytte sig af. Og nu til gruppens anden funktion.
Et forum for vidensdeling og sparring på tværs af Business Units
Udover deres rolle med TechDeck er en af gruppens andre vigtige funktioner at stille op til design- og arkitekturreview. Formålet med denne del af Nine Technology Boards arbejde er at skabe et rum for faglig sparring til konkrete problemstillinger og løsninger, som vores kolleger til daglig sidder med hos forskellige kunder. Vidensdeling er i fokus, og alle kan bringe en problemstilling til bordet, hvis man ønsker sparring.
Derudover er Nine Technology Board et sted, hvor det er muligt at diskutere fordele og ulemper ved en bestemt løsning eller problemstilling samt undersøge, om noget lignende er implementeret andre steder i Nine. Dermed bliver det muligt at høste erfaringer fra kolleger på andre projekter relateret til specifikke implementationer.
Det er utrolig betryggende at sidde hos en kunde og vide, at vi har rygdækning i de projekter, vi sidder med. På den måde har vi mulighed for at være “Supermen” hos kunden, fordi vi støtter og hjælper hinanden på tværs af Nine.
Nine Technology Board består af syv Nine-medarbejdere, alle med forskellige kompetencer og faglighed inden for deres felt, og derfor repræsenterer de bredt de kompetencer, vi besidder i Nine på tværs af profiler, kunder og projekter. Dermed har vi fået skabt et forum på tværs af vores Business Units, og på den måde får vi udbredt kendskabet til, hvilke projekter og udfordringer der arbejdes med på tværs af Nine.
Vi har fået skabt et netværk på tværs af kunder og projekter med kolleger, vi ikke nødvendigvis deler faglige diskussioner med til daglig. Men her kan vi mødes og lære af hinanden og andre projekter, der har stået i lignende situationer i forhold til en specifik løsning eller problemstilling.