Titlen som “konsulent” kan have mange konnotationer bag sig. For nogen lyder det prestigefyldt – et tegn på ekspertise, høj løn og spændende projekter. For andre vækker det associationer til uendelige PowerPoint-slides, dyre regninger og utrolig lange arbejdsdage.
I IT-branchen kan titlen skabe endnu flere billeder. Nogle ser en specialist, der bygger komplekse softwareløsninger eller redder en virksomhed fra et kritisk sikkerhedsbrud. Andre forestiller sig en sælger i pænt tøj, der lover mere, end der kan leveres.
Virkeligheden er heldigvis langt mere nuanceret. Konsulentbranchen rummer mange forskellige roller, arbejdsstile og brancher. Sandheden er, at IT-konsulentens rolle afhænger af både branchen, kunden og projektet. Nogle konsulenter er udviklere, der arbejder hands-on med kode, mens andre er arkitekter, projektledere eller strategiske rådgivere, der hjælper virksomheder med at navigere i en digital verden.
I denne artikel afliver vi nogle af de myter, vi støder på om livet som konsulent. Vi kan selvfølgelig ikke påstå, at det at være konsulent er ens i alle konsulenthuse, og derfor holder vi os på egen banehalvdel og fortæller om, hvordan det er at være konsulent hos Nine. Vi har bedt fire Ninere forholde sig til disse myter og komme med deres holdning til dem. Alle fire er konsulenter, men sidder til hverdag i forskellige roller, på forskellige projekter og med forskelligt ansvar på tværs af Nines arbejdsområder.
De fire konsulenter er:
Anna Kato Ipsen – Senior Architect og Principal Consultant
Christine Eis Christensen – Service Delivery Manager og Consultant
Mik Kröis Pedersen – Udvikler, Tech Lead og Senior Consultant
Søren Falch Jørgensen – Udvikler, People Lead, Tech Lead og Managing Consultant

Myte #1: “Som konsulent har jeg meget lidt tid til mit privatliv”
Anna
“Som konsulent i Nine oplever jeg stor fleksibilitet ift. hvordan jeg tilrettelægger min arbejdstid. Jeg har derfor god mulighed for at indrette min hverdag, så det passer med arbejde og privatlivet med to små børn.”
Søren
“Jeg oplever at vi har en ret fin balance i mellem privatliv og arbejdsliv. Mange i Nine har børn, der skal bringes og hentes – og det er der selvfølgelig fuld forståelse for.”
Mik
Jeg oplever mere frihed og mere tid til privatliv. I det team jeg er en del af har vi nogle early birds. De møder allerede ind kl. 6-7 og smutter omkring kl 14:00. På den anden side har vi også nogle der kommer 09:30 og først går igen kl 17:00. Jeg er selv en af dem som rigtig nyder muligheden for flex. Jeg møder ofte meget forskelligt, alt efter om det er mig, der skal aflevere børnene eller til forældremøde.
Christine
Jeg er ikke enig i dette udsagn. Jeg oplever fleksibilitet i mit arbejdsliv. Både med mulighed for en hjemmearbejdsdag om ugen og mulighed for både at møde forholdsvist frit alt imellem 07-09 og går efter en almindelig arbejdsdag på 7,4 timer.
Myte #2: “Konsulenter går altid i jakkesæt – eller hoodies”
Mik
“Det er ikke den hverdag jeg ser. Vi har nogle med jakkesæt, andre headset og hættetrøje og andre som rocker en fed metal t-shirt“
Christine
“Igen, er jeg ikke enig. Så havde jeg haft det øv bøv. Jeg nyder friheden til selv at vælge og at min arbejdsgiver ikke sætter rammerne for hvordan jeg skal klæde mig. Det giver personlighed til den enkelte, og det er jeg helt vild med. Det er dog også vigtigt at tænke på, hvad normen er hos kunden og det tager vi selvfølgelig hensyn til også på den måde vi klæder os på.”
Søren
“Jeg tror den eneste i Nine der går med jakkesæt er vores CEO, Jacob! Og det er uden slips – og vist ikke engang hver dag? Jeg tror den mest almindelige påklædning i Nine er T-shirt og jeans. Personligt kan jeg godt lide at have en skjorte på, men jeg tror det vigtigste er at man har det på man føler sig godt tilpas i. Som IT-nørd har man jo heldigvis det privilegium at en heavymetal T-shirt er lige så forventelig påklædning som et jakkesæt er for en konsulent et andet sted.”
Anna
“Der findes selvfølgelig konsulenthuse, hvor normen er at medarbejderne går i jakkesæt, men sådan er det ikke i Nine. Jeg oplever en fælles forståelse og konsensus om, at det er underordnet hvordan man ser ud eller går klædt, så længe fagligheden og professionalismen er på plads.”
Myte #3: “Man skal have spidse albuer for at overleve som konsulent”
Søren
“Der er ikke noget i vejen med at være ambitiøs – “But: Don’t be an asshole!!” Der er mange, meget ambitiøse mennesker i Nine. Mennesker, der går højt op i at lave et godt stykke arbejde. Fagligheden er meget høj – det har vi altid brystet os af. Men, vi er ikke nogle arroganter… – faktisk tværtimod. De fleste vil gerne dele deres viden – og lære af andre. Vi arbejder næsten altid i teams – og det at være en god teamplayer er en utrolig vigtig egenskab. Det vægter vi meget højt.”
Christine
“Ikke enig. I Nine kan du sagtens komme til orde, opnå personlige resultater samt teampræstationer uden at have spidse albuer. Det er mennesket og arbejdet, der er i centrum. I Nine bliver det også bemærket, når du giver dine kollegaer lidt “Nine-marinade”. Hold da op det er nice, synes jeg.”
Anna
“Det er en team indsats og derfor handler det mere om de resultater vi sammen skaber og mindre om den enkeltes indsats.”
Mik
“Vi går rigtig meget op i at vidensdele. Når vi vidensdeler, deler vi ansvaret og kan alle støtte hinanden. Ved at vidensdele får alle de dygtige folk lov til at se problematikker vi står overfor, så vi finder den bedste løsning for os selv og kunden. At være konkurrenceminded skaber hverken værdi for teamet eller kunden. Vi løfter sammen.”
Myte #4: “Man skal være ekstrovert for at være konsulent”
Anna
“Der er tidspunkter med fordybelse, når du arbejder koncentreret på en opgave, og så er der tider, hvor der bruges mere tid på at kommunikere og koordinere arbejdet med andre. At sige, at man skal være ekstrovert for at være konsulent er en overdrivelse, men man skal være i stand til at kommunikere med sine kunder og kollegaer for at sikre et godt samarbejde. Som sagt, så handler det om team indsats.”
Christine
“HELDIGVIS er dette forkert, synes jeg. Jeg ville nødig være et sted, som kun rummer ekstroverte konsulenter som mig selv. Det lyder som en støjfuld slagmark. En sammensætning af forskellige mennesker (i denne henseende ekstroverte og introverte) beskriver Nine meget godt.”
Søren
“Jeg tror at mange havner i IT-branchen fordi de godt kan lide at sidde og ‘nørde’ med nogle tekniske udfordringer – oppe i deres eget hoved. Så mit gæt er at over halvdelen af udvikler- og tester-profilerne i Nine er introverte mennesker. Det betyder ikke at man er asocial – og det passer nok også rigtigt godt med den rolle man har som udvikler eller tester. Andre profiler er måske mere ekstroverte: Projektledere, Scrum Masters, osv. Det vigtigste er, at man kan kommunikere med kunden, så de forstår problemstillinger og løsninger. Som regel sidder man på et team, især hvis man er ny, og så vil der være andre der har det overordnede ansvar for kommunikation med kunden. Jeg oplever ikke at det er et problem at man er introvert. Tværtimod: det bedste team består af forskellige personlighedstyper der kan supplere hinanden.”
Myte #5: “Som konsulent arbejder man solen sort”
Søren
“Der er ingen forventninger til, at man arbejder mere end de 37 timer der står i éns kontrakt – og hvis man gør, bliver man betalt for det. Så det er i høj grad op til den enkelte at vurdere, om man har tid og lyst til at lægge mere tid, end man er forpligtet til. Vi sidder som regel i teams med vores kunder, i deres lokaler, så mødetider, hjemmearbejdsdage, osv. er dermed noget vi tilpasser til kundens behov. Der kan som på alle andre arbejdspladser være perioder med mere travlhed end i andre, men det er ikke en konstant tilstand.”
Christine
“I perioder kan det være nødvendigt at arbejde lidt ekstra, men det kan du kompensere for ved at gå tidligere andre dage – i hvert fald hos den kunde jeg sidder hos. Der er en klar forventning om, at den enkelte kun arbejder inden for normal tid. Da jeg sidder med tidsregistreringer hver måned, ved jeg, at der bliver taget fat i konsulenter, der arbejder for meget, da man interesserer sig for, at vedkommende også skal prioritere tid andetsteds. Vi bør kalde det code-life balance i Nine.”
Anna
“Der kan være perioder, hvor arbejdsindsatsen er større end andre, men for det meste er en normal arbejdsuge på 37 timer. Desuden oplever jeg ikke, at man tilskynder medarbejdere til at lægge mere end 37 timer, tværtimod opfordres vi til at minimere overarbejde.”
Myte #6: “Som konsulent skal jeg rejse hele tiden”
Anna
“Jeg oplever ingen rejsedage, da vores kunder som udgangspunkt er lokaliseret i Københavnsområdet. Det længste jeg er “rejst” for at besøge en kunde var til Odense.”
Christine
“Kun til og fra arbejde hos kunden og ind til Kongens Nytorv.”
Søren
“Jeg rejser hver dag – men det er på cykel og kun de 3 km der er fra mit hjem til kunden. Vi har meget få deciderede rejsedage om året. Jeg kan tælle dem på én hånd. Med enkelte undtagelser ligger vores kunder i Storkøbenhavn og jeg vil tro at 90% af vores konsulenter har deres daglige arbejdsplads i den indre del af København. Jeg bor på Nørrebro, og har altid kunnet cykle på arbejde. Vi har 5 uddannelsesdage om året, og mange bruger dem til at tage til en konference i udlandet, og vi har et “Kick-Off” — hen over en forlænget weekend – en gang om året hvor vi tager et dejligt sted hen. Det er noget, folk glæder sig til.”
Mik
“For mig og min lille familie- jeg har en søn på 5 år og en datter på 6 måneder. Passer rejser dårlig ind i hverdagen. Jeg har muligheden for at være med til store konferencer, både inde og uden for EU. Men da det passer dårligt for os. Så jeg har en enkelt gang været udenlands, ellers kurser som holdes lokalt. På den måde er jeg stadig hjemme om aften.”