Nine har bistået et af Danmarks største pensionsselskaber med at kortlægge et roadmap til en kapabilitetsmodel for udskiftningen af et sagsbehandlingssystem. Systemet var gennem tiden vokset til et komplekst kernesystem med en lang række forældede teknologier, som ikke længere blev supporteret.
Som en del af deres IT-strategi havde pensionsselskabet et ønske om at udskifte deres sagsbehandlingssystem med en tidssvarende løsning. Den eksisterende løsning var over 20 år gammel og med en høj grad af kompleksitet, der gjorde det tidskrævende og vanskeligt at fejlrette og videreudvikle.
Pensionsselskabet havde ikke et samlet overblik over funktionalitet og processer i løsningen. Systemet havde funktionalitet og data, der burde ligge i andre systemer og det var vanskeligt at få adgang til data, da meget af data var filbaseret og ikke lå i en struktureret database.
Få personer i organisationen havde en reel forståelse af det fulde omfang af løsningen, og det var vanskeligt og tidskrævende at onboarde udviklere.
Nine kortlagde nuværende og fremtidig forretningsunderstøttelse gennem mapning til en udarbejdet kapabilitetsmodel. Mappingen synliggjorde hvordan systemet var betydende for mange processer og understøttede en lang række forretningskapabiliteter og funktioner, heraf også en række der normalt ligger i andre typer af systemer. Kortlægningen resulterede derfor i et overblik over forretningsfunktionaliteten og hvor den rettelig skulle placeres.
I tæt samarbejde med pensionsselskabet identificerede og beskrev Nine de forretningsmæssige og tekniske krav til et nyt sagsbehandlingssystem. Kravene resulterede i en mockup af et fremtidig kundeoverblik samt beskrivelse af processen for håndtering af kundehenvendelser med central visitering.
En veldefineret plan med værdiskabende udviklingsprojekter
Nine udarbejdede et roadmap for udskiftningen af systemet med en række forudsætningsprojekter der var strømlinet med IT-strategiens øvrige projekter. Dette indebar desuden en transitionsarkitektur, som viste hvordan systemlandskabet skulle forme sig undervejs i transitionsprocessen. Strategien for udskiftning af sagsbehandlingssystemet byggede på en målarkitektur, hvor systemet slankes før udskiftning. En slankning ville kunne fjerne ca. 95% af sagerne og skabe en løs kobling til dokumenthåndteringen, hvilket ville sikre:
Roadmappet giver kunden et prioriteret overblik over projekter og afhængigheder, der kan bruges i deres rejse mod udskiftning af det eksisterende kernesystem.
Content