Nine har i tæt samarbejde med nøglepersoner fra en større uddannelsesinstitution udviklet et koncept til, hvordan organisationen kan blive mere procesdrevet og undgå suboptimering. Uddannelsesinstitutionen havde brug for et styrket fokus på brugeroplevelser og mulighed for effektiv digitalisering, hvilket udfordres af en kompleks og fragmenteret organisation med mange selvstændige enheder med eget virke, midler og mål.
For at opnå et fælles sprog og en fælles retning har Nine i samarbejde med uddannelsesinstitutionen udarbejdet en kapabilitetsmodel, som danner udgangspunkt for effektive processer. Kapabilitetsmodellen strukturerer processerne ved at give dem et ophæng i en fælles ramme.
Med en ramme og struktur for processerne udviklede Nine et koncept for organisationen med henblik på at blive procesdreven. Konceptet er udviklet pba. Nine’s mange års erfaring og best practice fra lignende implementeringer i store nationale- og internationale virksomheder, som er blevet specifikt tilpasset organisationens behov og ambitioner. Målet er at tænke processer i deres fulde sammenhæng fra start til slut – fra en slutbrugers perspektiv og dermed imødekomme silo-tænkning/suboptimering.
Konceptet går i dybden med, hvordan organisationen kan arbejde med processer, så de bliver sammenhængende, brugervenlige og effektive. Det beskriver dels styringsmekanismer, såsom: etablering af governance, procesejerskab, roller, Center-of-Excellence, prioritering, performancemålinger mv., og dels de understøttende værktøjer og metoder, såsom: proceslandskab, proceshierarki, procescyklus, modellering, procesmodenhed mv.
Implementering af konceptet er en rejse og bygger på en top-down tilgang, hvor specielt governance og procesejerskab skal være på plads i samme omgang, som proceslandskabet kortlægges. Kortlægning af slutbrugerens rejse går på tværs af organisatoriske enheder, og der skal være én, som ejer dette forløb og har ansvaret for, og mandatet til, at sikre den bedste oplevelse for slutbrugeren.
Du kan læse mere om, hvordan din organisation kommer til at mestre den procesorienterede tilgang i denne artikel.
Processer er dét, som binder opgaver, systemer og data sammen. En proces går ofte på tværs af flere funktioner/enheder, og medmindre der fokuseres på den værdi, slutbrugeren modtager, er der stor risiko for, at der bruges tid og penge på suboptimeringer, som i sidste ende ikke skaber værdi for slutbrugeren.
Med etableringen af en kapabilitetsmodel har Nine skabt et fundament for at strukturere organisationens processer. Uddannelsesinstitutionen har således et rammeværk for at arbejde procesorienteret understøttet af process governance. Organisationen er nu i stand til at checke deres beslutninger op mod kapabilitetsmodellen og de underliggende processer.
Content