Da kvinderne forlod it-branchen

Blog af Louise Sparf, direktør i Nine. Bragt i Version2 den 8. marts 2019 i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag

Da kvinderne forlod it-branchen

Der bliver skrevet meget om, at det går frem med kvinderne på it-uddannelserne. Nu er hver tredje ansøger på ITU en kvinde. Det er godt. Men går vi lidt ned i tallene, er historien stereotyp. Tag fx uddannelsen ”softwareudvikling”: Her er kun to ud af ti studerende kvinder. På uddannelsen ”Digital Design og Interaktive Teknologier” er kvinder repræsenteret med 56%.

Så det går fremad, bevares. Men kønsfordelingen er stadig, som vi har været vant til i årtier. Kvinderne vælger design og de ”blødere” uddannelser og mændene de hardcore tekniske – hvor sidstnævnte ofte er de mest efterspurgte i it-branchen, og der hvor lønnen er højest.

I dag er det kvindernes kampdag, og vi siger, at det går bedre end nogensinde med kvinder i it. Men det er forkert. Selvom det går bedre, end det gjorde sidste år og året før, så går det ikke så godt, som dengang kvinderne var vilde med it og valgte det frem for fx medicin og jura.

Kvinderne var i front før Gates og Jobs

Vi er i USA omkring 1940’erne. Kvindelige matematikere i det amerikanske militær bliver kaldt ”computers”. Mændene bygger de tonstunge digitale maskiner, og kvinderne står for programmeringen. Kvinderne koder de digitale krigsmaskiner under anden verdenskrig og programmerer NASA-teknikken, der sender de første mennesker ud i rummet og til månen.

Da kvinderne for alvor kommer ind på arbejdsmarkedet og på universiteterne i 1960’erne, vælger de computervidenskab, og der sker en pæn stigning i andelen af kvinder, der vælger kode-vejen, år for år.

Men i 1984 knækker kurven, og andelen af ​​kvinder inden for computervidenskab falder drastisk: Fra 35% til 16% helt frem mod 2010’erne. Besynderligt når nu kvindernes indtog på arbejdsmarkedet fik fart og andelen af kvinder inden for andre fagligheder som f.eks. jura og medicin fortsatte med at stige.

Så der var en gang, hvor kvinder var it-pionerer. Hvor software-iværksætterne hed Elsie og Dina, der startede deres it-firmaer i henholdsvis 1958 og 1962 – dengang Bill Gates og Steve Jobs var tre år gamle.

Computeren blev en spillemaskine, og kvinderne forsvandt

Ingen ved helt præcis, hvorfor kvinderne pludselig stoppede med at interessere sig for computervidenskab, men de fleste er enig om, at den personlige computer spillede en stor rolle. Da den kom, blev den markedsført som legetøj til drenge. Tænk Amiga, Atari og Commodore 64.

Så noget kunne tyde på, at kvinderne forsvandt, da Space Invaders invaderede de små hjem.

På europæisk plan går vi glip af 69 milliarder kroner om året, fordi kvinderne ikke vælger it-vejen. Og frem mod 2030 vil Danmark mangle op mod 30.000 it-specialister og ingeniører. Det gælder altså om at få mange flere kvinder til at vælge computervidenskab, men i lige så høj grad om at lade pigerne se potentialet i en tidlig alder.

Kom tilbage, kvinder!

Vi skal have skabt en ny fortælling, hvor programmering, teknik og nørderi som helhed betragtet ikke er forbeholdt drengene. Fordomme skal af vejen, så stereotyper ikke spænder ben for piger, der vil en teknisk vej. Vi skal som virksomhed, forældre, lærere, politikere og it-specialister være bedre til at fortælle kvinderne historien om en super spændende branche i massiv vækst. En fortælling om en kreativ branche, hvor det at skabe ny software og nørde teknologi giver dig et direkte aftryk på fremtiden. En fremtid som er spændende, uforudsigelig og eksponentiel.

Så kære unge kvinde, vil du være en passiv bruger af teknologi, eller vil du forstå implikationerne og i langt højere grad være med til at styre samfundets brug af AI, ML, AR, mobile robots og computer brain-interfaces?

Mulighederne er uanede, og her er rigtig godt at være – også som kvinde.